نویسندگان: دکتر شهره جلایی و همکاران 

چکیده

زمینه و هدف : از آنجائی که آزمون های استاندارد ابزارهایی برای کمی کردن توانایی های گفتار و زبان و ویژگی های ارتباطی هستند، لذا برای ارزیابی،غربالگری، توصیف توانمندی های گفتار و زبان، تشخیص اختلالات مربوطه و بررسی روند درمان نیاز به ساخت و بکارگیری آزمون های استاندارد وجود دارد.در این مطالعه به منظور فراهم کردن دید جامعی از آزمون های ارزیابی گفتار و زبان،آزمون های مربوط به برخی از جنبه های گفتار و زبان بررسی شده است.

روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه مروری بر روی آزمون های ارزیابی جنبه های مختلف گفتار و زبان بود. از آنجائی که انجمن گفتار-زبان و شنوایی به عنوان یکی از منابع کامل و مورد کاربرد آسیب شناسان گفتار و زبان است،در این مطالعه به بررسی دقیق آزمونهای موجود در سایت این انجمن پرداخته شده است.به دلیل وسعت آزمونها در جنبه های مختلف ارزیابی توانمندی های گفتار و زبان، صرفاً چهار جنبه ی پرکاربرد انتخاب گردید و سپس آزمونهای هر یک از جنبه ها از اولین آزمون ساخته شده در دنیا تا کنون (سال 2010 ) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

یافته ها: در این مطالعه 251 آزمون ارزیابی جنبه های مختلف گفتار و زبان بررسی شد که از این میان 54 آزمون مربوط به ارزیابی واج شناسی/تولیدی کودکان، 140 آزمون مربوط به ارزیابی زبان بیانی کودکان، 43 آزمون مربوط به ارزیابی زبان بیانی بزرگسال و 14 آزمون مربوط به ارزیابی طیف اوتیسم می باشد.

نتیجه گیری: طیف وسیع و متنوعی از آزمونهای استاندارد جهت ارزیابی جنبه های مختلف آسیب شناسی گفتار و زبان وجود دارد اگرچه که همچنان به ساخت آزمون در بسیاری از جنبه ها نیاز است.

کلید واژه ها: آزمون، ارزیابی، توانایی های گفتار و زبان

دانلود مقاله مروری بر آزمون های گفتار و زبان