شناخت احساسات و عواطف مبتلایان به لکنت

http://s5.picofile.com/file/8111391868/images.jpeg       نویسندگان:
       
ماهان حیدری نصرآبادی
       
محمدکمالی
       
زهره آرانی کاشانی
       
فاطمه شیبانی

جهت دانلود متن کامل مقاله اینجا را کلیک کنید.


چکیده

هدف: ناتوانی و تکرار شکست­‌ها در ارتباطات اجتماعی و نا­امیدی حاصل از آن تحت تأثیر احساسات و عواطف فرد مبتلا قرار دارد، که وی را از رسیدن به اهداف عالی و آرمانی مورد نظر در زندگی فردی باز ­خواهد­ داشت. از آن­جا که پدیده­ عواطف و احساسات انسانی بسیار پیچیده و چند بعدی است، مطالعه­ آن در یک محیط غیرطبیعی تجربی دشوار است. هدف از مطالعه حاضر شناخت احساسات و عواطف در تجربه­ افراد دارای لکنت می‌باشد.

روش کار: پژوهش حاضر به شیوه­ کیفی و با رویکرد پدیدار­شناسی انجام شد. ۲۱ فرد بزرگسال مبتلا به لکنت، به­ صورت هدفمند انتخاب شدند و به­ روش بحث گروهی متمرکز مورد مصاحبه قرار گرفتند. گفته­‌های مصاحبه­ شوندگان در طول تمام جلسات ضبط شد و توصیف کلامی شرکت کنندگان به­ طور کامل نوشته ­شد. مضمون‌های حاصل از تجربه‌ افراد دارای لکنت نسبت به زندگی توام با لکنت به ­دست آمد. در آخرین مرحله با استفاده از روش ون مانن، اطلاعات به­ دست آمده طبقه­‌بندی گردید و مورد بررسی و تجزیه ­و ­تحلیل کیفی قرار ­گرفت.

یافته­‌ها: در بررسی حاضر، افراد دارای لکنت عواطف و احساسات خود را تحت ­تأثیر لکنت زبان می­‌دانستند. این عوامل تحت مضمونی به­ نام "عواطف و احساسات" قرار گرفت. زیرمضمون‌­های حاصل از آن عبارتند از: خجالت، گناه، ناامیدی، ترس، عدم ­اعتماد ­به­ نفس، سرزنش­ خود، حقارت، خشم و ناراحتی و نگرانی دائمی که افراد شرکت­ کننده در تجربه زندگی با لکنت همواره با آن درگیر بوده‌اند.

نتیجه‌گیری: احساسات و عواطف فرد دارای لکنت و تعاملات اجتماعی، چرخه‌­ای را تشکیل می­‌دهد که به­ طور مداوم لکنت و احساسات فرد و روابط بین فردی را تحت ­تأثیر قرار می­‌دهد. احساسات و عواطف منفی حضور اجتماعی فرد را محدود می­‌نماید و منجر به افزایش لکنت می‌گردد.

مجله اختلالات ارتباطی گفتار و زبان،جلد اول، شماره 2، بهار 92