دوم اردیبهشت،روز ملی گفتاردرمانی گرامی باد.
«نشست ارتقای علمی گفتاردرمانگران مشهد »
چهارشنبه 2 اردیبهشت
«مصادف با روز ملی گفتاردرمانی»
اتاق بحث علمی بیمارستان قائم(عج)مشهد
مکان جدید: میدان آزادی، پردیس دانشگاه،
دانشکده پیراپزشکی مشهد،اتاق 101
ساعت 17تا19
1. پیگیری نتایج پیشنهادات درمانی جلسات قبل
2. «مقاله خوانی»،ارایه یک مقاله به روز در حیطه تشخیص،ارزیابی و درمان اختلال طیف اوتیسم توسط هر یک از اعضا
(آخرین جلسه از جلسات اختصاص یافته به موضوع اوتیسم)
3. کیس ریپورت و بررسی پیشنهادات پلان ارزیابی و درمان
4.بحث پیرامون مبحث «درمان های مکمل و گفتاردرمانی»
امیرعلی کودک پیش دبستانی بسیار باهوشی بود. در واقع آنقدر باهوش بود که والدینش برای تعیین اینکه آیا می تواند به جای 5 سالگی در 4 سالگی به پیش دبستانی برود او را آزمون کردند. نتایج این آزمون که والدین از آن کپی گرفتند و به هر درمانگری که بعدا امیرعلی را می دید نشان می دادند ، IQ ای در محدوده بالا و مهارت های زبانی بسیار پیشرفته ای را نشان می داد. وقتی امیرعلی 7 ساله بود، دچار یک سری تشنج بدون هیچ دلیل مشخصی شد. پس از این که امیرعلی چندین بار بستری شد و تحت اقدامات دارویی قرار گرفت، تشنج ها نسبتا و نه به طور کامل کنترل شدند. البته والدین او متوجه شدند که گفتار امیرعلی شروع به پسرفت کرد...
آندیا کودک راحتی بود. مادرش به یاد داشت که او هنگام خوابیدن در گهواره تا ساعت ها شاد و خوشحال بود و حرکت کردن خود را تماشا می کرد. در سن 2 سالگی آندیا جملات پیچیده و طولانی به کار می برد و نام مدل خیلی از وسایل نقلیه در جاده و نیز نام بسیاری از اجزای موتورهای آنها را می دانست. در سن 4 سالگی او اجزای ماشین جارو برقی را از هم جدا و دوباره به هم متصل می کرد. با این حال معلم پیش دبستانی نگران او بود...
با سلام
طبق وعده ای که داده بودم از این پس مجموعه ای از گزارش موردی با هدف آشنایی اجمالی با برخی از اختلالات گفتار، زبان و بلع در وبلاگ قرار داده خواهد شد. در این مطالب علائم و نشانه های اختلالات در قالب گزارش موردی توضیح داده می شود. هدف عمده این مطالب آگاهی بخشی به عموم است ولی باید تذکر بدهم که صرف مطالعه یه مطلب کوتاه حدودا 600 تا 700 کلمه ای نمی تواند دلیلی برای برچسب زدن به کسی باشد. مشورت با یک آسیب شناس گفتار و زبان و یا متخصص دیگر و انجام ارزیابی های لازم تنها راه تشخیص یا رد قطعی یک اختلال است.
در حال حاضر بیشتر مطالب از بخش های مختلف کتاب « اختلالات زبان از کودکی تا نوجوانی» نوشته «ریا پائول(CCC-SLP)»(ترجمه بخش اول کتاب: خانم دکتر یلدا کاظمی) انتخاب می شوند. البته در هر مطلب اندکی تغییرات(مثل اسامی،قوانین،نوع و اسامی خدمات و...)اعمال شده است. انشاءالله به مرور زمان به تنوع مطالب افزوده خواهد شد. امیدوارم این مجموعه مفید و راهگشا واقع شوند.