از تفریح به تدریس!

5 نکته برای اینکه صدایتان را در سال تحصیلی جدید سالم نگه دارید

(مشاوره به معلمان)

1.مرطوب نگه دارید: تارهای صوتی در هر ثانیه 500 بار با همدیگر برخورد میکنند. با مرطوب نگه داشتن آنها به کاهش حرارت این فضا کمک میکند. از آب، شیر یا سایر نوشیدنی های بدون کافئین استفاده کنید. بهترین شان آب است. سعی کنید همیشه یک بطری آب در کیفتان داشته باشید. مقدار مصرف آب خیلی مهم نیست. مهمتر مصرف مستمر آن است.

2. از بلندگو استفاده کنید در صورت امکان برای کاهش امکان صحبت کردن با صدای بلند به مدت طولانی. بودجه های مدارس کم است وشاید الان در حال خندیدن به این توصیه باشید، ولی توجه کنید که صدای شما مهم ترین ابزارتان است.

3. حنجره تان را راحت بگذارید سخت است! ولی سعی کنید حداقل پنج دقیقه به ازای یک ساعت استراحت صوتی داشته باشید.دانش آموزانتان را با یک فعالیت، خواندن یک متن یا یک کار گروهی مشغول کنید و به صدایتان استراحت بدهید. زنگ تفریح ترغیبتان میکند که با همکاران به گفتگو بنشینید ولی اگر روز کلاس شلوغی داشته اید سرگرم شدن با دفترنمره در کلاس درس را انتخاب کنید و به صدایتان استراحت بدهید.

4. حین استفاده از صدا، حواستان به محیط باشد حین صحبت توجه بچه ها را به خودتان جلب کنید. از صداسازی و علایم استفاده کنید تا مطمدن شوید که ششدانگ حواسشا با شماست. میتوانید روی میز بزنید یا وسط کلاس باستید و دست هایتان را بهم بزنید. فشار و ضربه اضافی روی صدایتان منجر به تغییر کیفیت صدایتان خواهد شد.

5. تارهای صوتی تان را تمرین بدهید برای انکه در هفته های کاریتان در بهترین فرم باشند. همه معلمان کاربران حرفه ای صوت هستند، این را در حین نوشتن طرح درس به خاطر داشته باشید. باید تمرینات حنجره ای را فراگرفته و بکار ببرید. سعی کنید از شکم تان برای تنفس حین صحبت کردن استفاده کنید. در یک نت آوایی صدایتان را گرم کنید، به نرمی به بالاترین نت صدایتان بروید و سپس به پایین ترین نت حرکت کنید. و سپس به یک توالی از پنج نت که به تدریج افزایش میابند گسترش بدهید.

(برای خواندن مفصل تر این 5 نکته اینجا کلیک کنید.)