*blog_image*

وبلاگ شخصی مهدی خدادوست

۵ مطلب در دی ۱۳۹۳ ثبت شده است

سومین جلسه «نشست ارتقای علمی کارشناسان گفتاردرمانی مشهد»

سومین «نشست ارتقای علمی کارشناسان گفتاردرمانی مشهد»

چهارشنبه، اول بهمن ماه

ساعت 17 تا 19

بیمارستان قائم(عج)، کتابخانه،اتاق بحث علمی

۲۸ دی ۹۳ ، ۱۴:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی خدادوست

معرفی و دانلود کتاب Clinical Manual For The Treatment of Autism

سلام

در این پست کتابی را در مورد برخورد بالینی با اوتیسم جهت دانلود قرار داده ام که در 13 فصل به خوبی به مباحث تشخیص، ارزیابی، درمان وآموزش و مسائل و مشکلات کودکان دارای اوتیسم می پردازد. متن روان، جامعیت و اینکه حاصل نگارش چندین نویسنده می باشد را می توان از نکات قابل توجه این کتاب دانست. البته چاپ کتاب به سال 2007 بر میگردد و همانطور نویسندگان در ابتدای کتاب عنوان می کنند،با وجود تلاش ایشان برای بروز بودن در زمان انتشار، نمی توان تضمینی در مورد صحت مطالب در سال های اتی ارائه کرد.

فایل PDF این کتاب را با حجم 2.5Mb میتوانید از اینجا دانلود نمایید.

(قطعا یکی از تغییراتی که از آن زمان تاکنون در چارچوب کلی کتاب رخ داده است تفاوت اساسی طبقه بندی اوتیسم در DSM-4 و DSM_5 است. تعریف DSM_5 از اوتیسم(2013) کاملا دگرگون شده و با دسته بندی ASD  در سه درجه شدت(3=آسپرگر و 1=اوتیسم با علائم کلاسیک) نمای روشنتری را از این اختلال ارائه می کند.)

۲۸ دی ۹۳ ، ۱۴:۰۵ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی خدادوست

دانلود کتاب «تکنیک های رفتاری» در آموزش اوتیسم

با سلام

چند وقت پیش در سایت ایران اوتیسم به کتاب جالبی برخورد کردم که بخش های آن جهت دانلود قرار داده شده بود. بنظرم مطالعه این کتاب برای والدین، مربیان و کسانی که به نحوی با آموزش این افراد در ارتباط هستند مفید هست.

فایل PDF بخش های یک تا پانزدهم این کتاب را با حجم 7.9Mb میتوانید از اینجا دانلود نمایید.

برای رجوع به سایت ایران اوتیسم کلیک کنید.

۲۸ دی ۹۳ ، ۱۳:۰۰ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی خدادوست

چک لیست اصلاح شده ی اتیسم طفولیت

گاهی در مورد اطلاعات نسبتا دقیق و اضطراب ها و نگرانی ها و حتی حدس و گمان های والدین در مورد«اوتیستیک بودن» فرزندشان شگفت زده میشوم. چندروز پیش مادری در یکی از مراکز بهزیستی با حرارت درمورد نگرانی ها و دقتش در بررسی رفتارهای دختربچه اش میگفت و در میان صحبت هایش جمله ای گفت  که مجبورم کرد حسابی سرزنشش کنم:«ا.ع (پسربچه دیگری که مراجع من در همان مرکز است) که مشخصا اوتیسم دارد!!! من به مادرش هم گفتم... ».

بگذریم از این که منبع تحقیقات این والدین هم اغلب مطالب ناقص و غیرقابل استناد از وبلاگ ها و سایت هایی است که دقت کمی در مورد انتشار مطالب می کنند، مساله فعلی من این است چطور می شود از این دغدغه ها که قطعا می توانند مفید و راهگشا باشند به درستی در جهت پیشرفت کودکان دارای اوتیسم( و یا کسانی که در حال طی پروسه تشخیص می باشند) بهره برد.

به نظرم 3 پیشنهاد میرسد که اینهاست:

1. دغدغه های والدین را حتی اگر تابحال به نتایج نامطلوبی انجامیده تشویق کنیم. فراموش نکنیم که والدین بی انگیزه هیچ کاری را نمی توانند درست انجام دهند،بخصوص در رابطه با یک کودک دارای اوتیسم. 

2. .به علاقه والدین برای تحقیق بیشتر ودانستن در مورد مشکلات کودک احترام گذاشته والبته به آن جهت بدهیم. به آنها سایت های مفید و کتاب های به درد بخور را معرفی کنیم و ازیشان بخواهیم که درمورد چیز هایی که از اوتیسم می دانند به ما بگویند. در این صورت میتوان بهتر محیط اطراف کودک را شناخت و اصلاح کرد.

3. والدین را از برنامه درمانی که برای کودکشان وجود دارد دور نکنیم.آنها حق دارند و بایستی بدانند که درحال حاضر هدف برنامه و شیوه ای که در حال اجراست چیست و  مزایا و محدودیت های موجود را به روشنی بدانند. چیزی که مسلم است این است که والدین در همه مراحل تشخیص و درمان سهیم هستند.

*****

پرسشنامه CHAT یکی از ابزار های غربالگری اوتیسم در سنین پایین است که بایستی توسط والدین تکمیل شود.

Modified Checklist for Autism in Toddlers _M-CHAT

این پرسشنامه نوع اصلاح شده ی نسخه ی اصلی چک لیست اتیسم طفولیت(CHAT) بوده و حاوی 23 سوال با پاسخ های بلی/ خیر می باشد که جهت غربالگری اختلال اتیسم در کودکان 16 تا 30 ماه مورد استفاده قرار می گیرد.

فیال متن این پرسشنامه را میتوانید از اینجا دانلود نمایید.

۲۳ دی ۹۳ ، ۲۰:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی خدادوست

دومین جلسه «نشست ارتقای علمی کارشناسان گفتاردرمانی مشهد» برگزار شد.

در تاریخ سوم دی ماه(اولین چهارشنبه ماه) دومین جلسه نشست ارتقای علمی با سه دستور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نتایج پیگیری های اعضا در مورد گزارش ها موردی که از جلسه قبل بی نتیجه مانده بود، بررسی شد.

سپس همکار محترم خانم عابدین زاده روش استفاده از نظریه ذهن(Teory of Mind.TOM) را در اوتیسم به مدت 30 دقیقه توضیح دادند. در جریان ارایه، بحث های مختلفی در مورد نحوه استفاده از این نظریه و تفاوت های فرهنگی تاثیر گذار بین اعضا شکل گرفت.

 سپس سه نفر از همکاران( آقای همتی و خانم ها وفائیان و طباطبائی) به گزارش شرح حال و پلان ارزیابی و درمان یکی از مراجعین خود پرداخته و در مورد چالش های موجود، نکات بالینی و ... از نظرات سایر اعضای جلسه بهره مند شدند.

از نکات مفید و تاثیرگذار این جلسه حضور فعال همکار گرامی سرکار خانم جعفری طوسی، از همکاران با سابقه در جلسه بود که در بخش های ارایه و مطالعه موردی به پویایی و کیفیت بحث ها افزودند. انشاءالله در جلسات بعدی نیز از حضور ایشان وسایر همکاران باتجربه بهره بیشتری خواهیم برد.

طبق رویه تعیین شده، تاریخ جلسه سوم در چهارشنبه اول ماه بهمن( یکم بهمن ماه) از ساعت 17 تا 19 و مکان، اتاق بحث علمی کتابخانه بیمارستان قائم(عج) مشهد  خواهد بود.

در این جلسه، علاوه بر پیگیری نتایج پیشنهادات ارایه شده در مورد کیسهای قبلی و مطالعه موردی جدید، سرکار خانم بالاور روش درمانی «سان رایز»(The Son Rise Program) را ارایه خواهند داد.

مشتاق دیدار دیگر همکاران عزیز هستیم...

۰۸ دی ۹۳ ، ۱۷:۵۶ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی خدادوست