*blog_image*

وبلاگ شخصی مهدی خدادوست

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

سرطان حنجره، مروری بر مطالعات ( گفتاردرمانی و رادیوتراپی)

#سرطان_حنجره
برداشتی از مطالعات:
❌ شیوع سرطان حنجره در دنیا بسیار متنوع است. در آسیا جزو شایعترین سرطان هاست. در ایران گزارش ملی نداریم. ولی طبق برآورد WHO و گزارش های موجود جزو 10 سرطان شایع است.
❌ در مردان ایرانی 9.5 برابر زنان است.
❌ مهم ترین ریسک فاکتورها در دنیا: سیگار، الکل، تغذیه ضعیف ( تغذیه متکی بر چای و نان و کمبود میوه تازه، سبزیجات و گوشت)، مصرف قلیان، استعداد ژنتیکی
❌مهم ترین ریسک فاکتورها در ایران : مصرف سیگار،قلیان، الکل، استعداد خانوادگی ( تنها 21 درصد سرطان حنجره ای های ایرانی، « الکل » مصرف میکنند ولی 34 درصد انها مبتلا به مصرف قلیان هستند. هردو این ارقام در دنیا منحصر به فرد است.)، ریفلاکس ( عامل ضعیفی است ولی میتواند عامل اصلی ابتلای غیرسیگاری ها باشد.)
❌ اولین درمان در 32% مبتلایا به سرطان حنجره در ایران « رادیوتراپی» است. ( این رقم به نسبت میانگین جهانی کمتر است. درایران برای افراد بیشتری ، در مقایسه با جهان ، گزینه اول درمان « جراحی » بوده است. )
❌ الگو ، شیوع و ریسک فاکتور های سرطان حنجره در ایران کاملا متفاوت با گزارش های جهانی است.
❌ به منظور گسترش مطالعات اپیدمیولوژیک، برنامه ملی ثبت سرطان در حال حاضر در برخی استان های کشور در حال اجراست.

✅ نقش گفتاردرمانگر:
گفتار درمانگر، قبل از جراحی با بیمار صحبت کرده و شیوه‌هایی را که می‌توان استفاده کرد برای او توضیح می‌دهد. در بسیاری از موارد، جلسات گفتاردرمانی قبل از ترک بیمارستان آغاز می‌شود.
گفتارمروی، پروتز، حنجره مصنوعی
❌ رادیوتراپی سر و گردن، موجب بروز مشکلاتی در گفتار و بلع ( نظیر مشکلات غدد بزاقی، مشکل در شروع بلع، کاهش حرکت فک و زبان و دیواره حلق) میشود.
❌ یک دوره یک هفته ای گفتاردرمانی در حین رادیوتراپی، نسبت به دوره 5 هفته ای بعد از رادیوتراپی، کفایت به مراتب بیشتری داشته و موجب افزایش رضایت خاطر تیم درمانی و بیمار و کیفیت زندگی بیمار میگردد.

۲۵ مهر ۹۵ ، ۰۱:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی خدادوست

مقاله « بررسی تاثیر آموزش آگاهی واجشناختی بر عملکرد حلقه واجشناختی حافظه فعال در دانش آموزان دارای مشکلات خواندن»


جهت دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.

۱۵ مهر ۹۵ ، ۱۱:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی خدادوست